Strange Days (A halál napja; 1995)

Kathryn Bigelow ex-férje (James Cameron) forgatókönyvéből rendezte ezt a betyár filmet. Fura vegyüléke ez a agresszív b-kat. akció-krimi-thrillereknek, a világvége hangulatú nem-is-annyira-scifiknek, egy erősen feminista hangulatú de legalább érdekes szerelmi szálnak és a sötét film-noiroknak. Sok mindent belenyomkodtak a filmbe, van itt rasszizmus és prófétikus drogos-kurvázós repperek UAZ-zal, Y2K-hisztéria, cyber(punk) hangulat, káosz és anarchia, extrém szadista nemierőszak, elektronikus drog és a valóság tökéletes rögzítése. A Strange Days (természetesen a Doors-féle albumra/számra utal) ezért az átlag nézőnek egyszerűen túl sok lehet, kb. mint a Southland Tales.
A film alapját a SQUID (ami Sony-féle MiniDiscre rögzít, vicces product placement, helló mi? amúgy meg a 1983-as Brainstormra is hajaz) nevű herkentyű adja, ami egy kis fejre helyezhető egység segítségével rőgzít mindent, amit a viselője érez, lát, hall, tapint, szagol, stb. Egy ilyen szerkezet nyilván sok mindenre jó, az igazi POV pornótól a rablások izgalmán át a 18 éves tinilány zuhanyozásáig mindent felvesznek. (A valóságban -mert ilyen kütyű vagy már van, vagy lesz- hasonlóan megbolygatná a világot és mivel az ember mocskos vágyait remekül ki lehet élni vele, tuti siker lesz, a kínaik majd tonnaszám öntik a kis lejátszókat, a net pedig teli lesz minden elképzelhető perverzóval, majd meglátjuk.) A főszereplő ex-rendőr Nero (Ralph Fiennes) kisstílű SQUID-lemez nepper, pornóval üzletel. Az egyik lemez azonban mocskos snuff filmet rejt, méghozzá Nero kurvából lett punk énekesnő exszerelmének (Juliette Lewis) egyik barátnőjének megerőszakolását és megölését. Nem mondom tovább a sztorit, egyrészt mert nézd meg, másrészt mert nem is olyan egyszerű elmondani
A Strange Days furcsa film, számomra abszolút kultfilm (és nem csak számomra, pl. Fatboy Slim Right Here, Right Now-jához is Basset hangját mintázta filmből), méghozzá pont azért amiért az embereknek nem tetszett: ez nem egy fekete-fehér, jó-rossz felállású történet. A főszereplő a nagyon is emberi Nero, egy gyenge lúzer, pornónepper, szentimentális balek akit mindig megvernek és mindenki megveti. Havercsajának, Macynek (Angela Bassett) -aki talpraesett testőr és limuzin sofőr- sokszor kell megvédenie a bénázó főhőst. Kettejük furcsa szerelmi szála egyébként a film egyik legjobb része. Antihősök, fordított nemi szerepek, na ez az, amit nem szívesen vesz be az átlagnéző gyomra. A szereplők a túlélésért küzdenek egy anarchiába és erőszakba fúló világban. Nem váltják meg a világot és nincs is megváltás.
Jók a zenék is (pl. a filmbeli 2000 szilveszteri parti felvételeit egy igazi partin forgatták ahol Aphex Twin és mások tolták L.A. utcáin) a Testamentől PJ Harveyen és Lewison át a Prong-ig és a Lords of Acid-ig. A POV (point of view, kb. belső nézet) jelenetek egészen súlyosak, Bigelow több filmjében is használta ezeket, pl. a Point Break-ben. A színészek, a hangulat mind rendben van és az akció-trash részek sem zavaróak. Ha nem is tökéletes, fura és érdekes film, ne hallgass a nyavalygókra és finnyogókra.
NÉZZED MEGFELE!

dr. KJ: 9/10

2009-02-06 15:41




A bejegyzés trackback címe:

https://mozibabe.blog.hu/api/trackback/id/tr8926761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.02.07. 12:40:34

Egyetértek, az egyik legjobb film, bár szó szerint nem erről szól, de hitelesen közvetíteni tudja az acid-rave stb feelinget, az acid klubkultúrát a '90-es évek elejéről.

kakamátyás · http://rezegarezega.blog.hu/ 2009.11.10. 14:40:57

megnéztem, tényleg nem rossz, lett volna benne kult-lehetőség, de túl hosszú, kb 2/3 is elég lett volna, és béna a vége kicsit, szerintem ezt a filmet meg a született gyilkosok nyirták ki.
süti beállítások módosítása