Filmzenék vol. 4: jazz

Kicsit elfelejtődött a filmzene sorozatunk, pedig még sok-sok jóság van hátra. Most a jazz következik.

Dianne Reeves jazz díva a Clooney-féle Good Night, And Good Luck filmzenéjével igazi gyöngyszemet alkotott. A 2005-ös  album a legfinomabb oldszkúl jazzeket  tartalmazza amelyek remekül passzolnak a 50-es évekbeli hidegháborús fekete-fehér film hangulatához. Ha épp idegbeteg vagyok akkor tuti meggyógyít ez a nyugis és kellemes bárjazz album. [allmusic]
A (krimi-) jazz koronázott királya Henry Mancini. A Peter Gunn, a Kalifornia Utcái, a Kojak stb. mellett természetesen ő követte el mindenki kedvenc macskája, a Rózsaszín Párduc megunhatatlan főcímzenéjét is. Az egyik leghíresebb filmzene komponistaként mindenképp itt a helye, nem is tudok választani melyik albuma szerepeljen itt, mert kb. mind jó. Örök kedvenc! [discogs]
Quincy Jones az egyik legnagyobb zenész- mágus. Mint komponista- producer sok filmzenét is szerzett amikor épp nem Dzsekszon Mihálynak producerelte a Thrillert. A 71-es The Heist (Dollar néven is ismert), Diana Rossal és Michael Jacksonnal a The Wiz, a 69-es eredeti Olasz Meló, a Truman Capote-féle Hidegvérrel 67-ből, In the Heat of Night szintén 67-ből stb. Hétszer jelölték Oscarra, 26-or nyert Grammy díjjat. Megkerülhetetlen alapembere a XX századi zenének. Érdemes az egész életművét végighallgatni! [discogs]
Roy Budd a 71-es Get Carter zenéjével beírta magát a filmzene szerzők nagykönyvébe. A fiatalon, alig 43 évesen 1993-ban elhunyt angol zenész utolsó munkája Az operaház fantomjához írt új szimfónikus zene volt. Get Carter, Diamonds, Marseille Contract, stb: rengeteg jó zenét komponált. A 2004-es Vigilante! válogatás is kötelező darab tőle! [discogs]
2009-10-06 13:32




A bejegyzés trackback címe:

https://mozibabe.blog.hu/api/trackback/id/tr391431397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GeeDawg2 2009.11.02. 17:55:36

kedves szerki, no itten azért van pár erős magánvélemény.
1. A Diana Reeves f. album leginkább a nyolcvanas évek, erősen kifakult, plüsshuzatos bárjait idézi, nem az 50es évek mulatóit, ahol a fehérek még a bigbandesebb, dallamosabb zenét hallgatták, míg a feketék a soulosabb hangzású, vagy táncosabb zenét.
2. Henry Mancini valóban a modern filmzene nagy alakja, de azért a jazzhez kb. annyira áll közel, mint James Horner vagy épp a klasszikus Bernard Herrmann. Bár, a Pink Panthernek van némi jazzes hangzása - de inkább a divatos, könnyen hallgatható irányt.
3. Quincy Jones kb. a korabeli Sean Combs volt, amilyen jóhangzásű mainstream dolgot ki lehett hozni az adott fekete énekesből, azt kihozta.
4. És ki a fene az a Roy Budd?

+1. Azért a Lalo Schifrint nem szép dolog kihagyni, lévén, hogy olyan filmzenéket írt, mint a groove-os Mission Impossible, vagy a funkos Bullitt, de ne feledkezzünk meg a Dirty Harrykről sem!
+2. Mivel most néztem meg a The Taking of Pelham One, Two, Three-t, leszögezhetem, hogy a világ egyik legjobb jazz-funk zenéjét csinálta David Shire. Van itt ebben minden, zűzás, tört ritmusok, súlyos basszusok. Ami egy igazi thrillerhez kell.

dr. K. J. phd. · http://mozibabe.blog.hu/ 2009.11.02. 20:32:58

@GeeDawg2: Hello, szerintem te valamit félreértettél. Ez nem toplista, hanem csak pár szubjektíven kiválogatott zene, amiről vitatkozni nem túl értelmes.
Lalo pl. nagy kedvenc, tervbe is vannak a dolgai, de nem itt, hanem majd a score-oknál.
Aztán, ha Pink Panther nem jazz, akkor mi? Ha valami populáris, akkor nem lehet jazz?
Roy Buddnak pedig sürgősen nézz utánna!
Ez egy sorozat, lesz még x része, funkokról már pl. volt szó, de simán lesz még, és amint látod, közel sem csak a funk vagy a jazz van itt főszerepben, hanem egy-egy faszább filmzene, csak úgy.
A Pelhamnál az eredetire gondoltál, nem a remake-re, ugye? Csekkolom.

GeeDawg2 2009.11.03. 11:01:54

Értem én, hogy nem toplista, hanem szubjektív kedvencek. Csak én éppen most nagyon sok jazz-t hallgatok, és valahogy a fenti zeneszerzők, előadók egyáltalán nem ugrottak be, sőt, amikor belehallgattam párba, még a hangulat is nagyon távoli volt. Szubjektívan, szigorúan.
Egyszer valamikor régen láttam egy filmet (címre nem emlékszem), amiben van egy jelenet, amikor egy lepukkant mély-déli fekete kuplerájban (nem sokkal jobb, mint egy pajta) a dolgozó lányok gyerekei rohangásznak, és mellettük egy fogatlan öreg zongorázik. Meg bekúszik egy trombita futam valahonnan, na az tényleg brutálisan szívbemarkoló volt.

Ui: persze, hogy az eredetire. Egyszerűen a Walter Matthau-Robert Shaw páros bármikor lenyűgözőbb, mint Denzel Washington-John Travolta. Meg egyébként is a thrillereket nehéz újracsinálni...
süti beállítások módosítása